Skip to content

Campagnevoortgang

Deze rubriek geeft een chronologisch overzicht van campagneacties, -ontwikkelingen en -overwinningen van zowel de Badjassenbrigade als onze internationale partners. Zij brengt de voortgang van de landelijke en internationale boycotcampagne in beeld.

03-12-2009 – Badjassenbrigade in Amsterdam – De Badjassenbrigade  en Zwarte Piet rukken uit in Amsterdam op koopavond om daar het winkelend publiek en winkeliers te informeren over Ahava.

29-11-2009 – Badjassenbrigade in Utrecht – De Badjassenbrigade  en Zwarte Piet rukken uit in Utrecht op koopzondag om daar het winkelend publiek en winkeliers te informeren over Ahava.

11 & 12-09 – [Overwinning!] Kring-apotheken Campagne Badjassenbrigade. Van verschillende Kring-apotheken worden positieve reacties ontvangen op de informatiebrief van de Badjassenbrigade van 19 November. Onder andere deze reacties kwamen binnen:  “Ik sta helemaal achter jullie actie. Ik had Ahava al niet staan en zal het ook niet in het assortiment opnemen” (Kring-apotheek Emma); “Ik ben niet van plan om mijn assortiment uit te breiden met producten van Ahava” (Kring-apotheek van Zanten); “Om de door jullie genoemde reden heb ik het product (nog) niet opgenomen in mijn assortiment. Bij mij kan men het dus niet (eenvoudig) verkrijgen… Politiek gezien moet het product naar mij nog verantwoord worden” (Kring-apotheek Venlo-Zuid).

25-11-2009Coalition of Women for Peace verzendt een steunbrief aan Harry van Bommel om hun support te betuigen voor het onderzoek naar Ahava door de Nederlandse overheid. In dezelfde brief onderschrijven ze de Nederlandse Ahava boycotcampagne.

22-11-2009 – Badjassenbrigade informeert Maxime Verhagen. Naar aanleiding van het besluit van Verhagen om onderzoek naar Ahava te laten doen, stelt de Badjassenbrigade een uitgebreide informatiebrief op aan de minister  om hem nader te informeren over Ahava.

19-11-2009Kring-apotheken Campagne Badjassenbrigade. De Badjassenbrigade benadert per briefpost alle Kring-apotheek filialen om hen persoonlijk te informeren over Ahava en hen te verzoeken om Ahava niet (meer) in de bestelling op te nemen.

16-11-2009 – [Overwinning!] Happinez-actie Badjassenbrigade. De redactie van het tijdschrift Happinez benadert de Badjassenbrigade met de mededeling dat na kennis te hebben genomen van de praktijken van Ahava Happinez zich van Ahava distantieert.

15-11-2009 – [Overwinning!] Eerste beautysalon laat de Badjassenbrigade weten geen Ahava-producten meer op te zullen nemen in de bestelling.

13-11-2009 – Happinez actie Badjassenbrigade. Als gevolg van een Ahava-advertentie in het Nederlandse life style magazine Happinez informeren de meiden van de Badjassenbrigade de redactie van Happinez  over Ahava en verzoeken zij het tijdschrift zich te distantiëren van dit bedrijf.

13-11-2009 – [Overwinning!] Maxime Verhagen vraagt douane-onderzoek aan. Op verzoek van Harry van Bommel belooft minister Verhagen van Buitenlandse Zaken de Nederlandse douane een onderzoek te laten in stellen naar de import van Ahava cosmeticaproducten. Lees het hier

12-11-2009 – [Overwinning!] Ahava wordt gespreksstof in Den Haag. SP-Kamerlid Harry van Bommel stelt Kamervragen over Ahava aan minister Maxime Verhagen van Buitenlandse Zaken.

10-2009 – Kring-apotheken actie Badjassenbrigade. De Badjassenbrigade richt zich actief op het Nederlandse bedrijf Kring-apotheken na een bericht in het Drogisten Weekblad dat Kring-apotheken Ahava-producten zullen opnemen in het assortiment (klik hier om dit bericht te lezen). De Badjassenbrigade neemt contact op met het hoofdkantoor van Kring-apotheken en hun leverancier de Health Care Alliance om hen te informeren over Ahava en hen te verzoeken om van hun besluit af te zien. Beide partijen schuiven de verantwoordelijkheid af.

26-09-2009 – Badjassenbrigade in Haarlem. De Badjassenbrigade rukt uit in Haarlem om daar het winkelend publiek en winkeliers te informeren over Ahava.

20-09-2009Radiointerview Badjassenbrigade. De Badjassenbrigade legt haar eerste radiointerview af bij Llink ATLAS met Marcel van der Steen en Mirjam de Winter. Klik hier om dit interview te beluisteren (Let op! Het interview met de Badjassenbrigade begint na circa ¾ van de uitzending)

19-09-2009 – Badjassenbrigade in Amsterdam op Internationale Ahava Boycotdag. DeBadjassenbrigade rukt voor het eerst uit in badjas om het winkelend publiek en winkeliers in Amsterdam over Ahava te informeren. Ook in andere plaatsen ter wereld, zoals Londen en Washington, gaan vrouwen (en mannen) in het kader van deze dag de straat op.

26-08-2009 – Badjassenbrigade wordt ‘geboren’. De actiegroep De Badjassenbrigade wordt in het leven geroepen door een groep Nederlandse meiden. De Badjassenbrigade lanceert op deze dag de Nederlandse Ahava boycotcampagne Gestolen Schoonheid: Mooi Niet!’.

08-2009 – [Overwinning!] Oxfam International wil  Kristin Davis (Sex and the City actrice) niet langer als ambassadrice omdat zij ook het gezicht is van Ahava

Zomer 2009 – De Amerikaanse actiegroep Code Pink lanceert de Ahava boycotcampagne ‘Stolen Beauty’.

%d bloggers liken dit: